smakujlokalnie.pl

smakujlokalnie.pl – dieta, przepisy, zdrowie

w czym jest witamina b
Zdrowie

Jedz zdrowo, czyli w czym jest witamina B?

Witamina B jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Największy wpływ wywiera na procesy zachodzące w układzie nerwowym. Z uwagi na to, że witaminy z gruby B nie są magazynowane w organizmie, bardzo istotna jest zróżnicowana dieta oraz dodatkowa suplementacja. W czym jest witamina B? Które z produktów mają jej najwięcej?

Rola witaminy B w życiu człowieka

Witamina B wspomaga działanie układu nerwowego. Jej niedobór może prowadzić do skrajnego zmęczenia, apatii, problemów z koncentracją i pamięcią. Witaminy należące do grupy B wykazują działanie przeciwnowotworowe, chronią narząd wzroku, wpływają na zdrowy wygląd skóry. Biorą również czynny udział w procesie metabolizmu. Największe źródło witaminy B stanowią produkty mięsne, dlatego tak ważne jest, aby osoby będące na diecie wegetariańskiej dbały o przyjmowanie jej dodatkowo w innej postaci.

Witaminy z grupy B

Do grupy witamin B należą m.in.:
– ryboflawina – znana pod nazwą witamina B2;
– kwas pantotenowy – czyli witamina B5;
– biotyna – której przydzielono cyfrę 7;
– pirydoksyna – a więc witamina B6.

W czym występują poszczególne z nich?

Ryboflawina

Jest obecna przede wszystkim w produktach pełnoziarnistych, wątróbce, twarogu o dużej zawartości tłuszczu, jajkach i warzywach liściastych. Uczestniczy w spalaniu cukrów oraz rozprowadzaniu tlenu przez komórki. Niedostateczna ilość witaminy B2 we krwi skutkuje spadkiem kondycji włosów, pojawieniem się zajadów i łuszczeniem się skóry twarzy.

Witamina B5

Znajdziemy ją w orzechach włoskich, rybach morskich. Bogate w witaminę B5 są także: pestki słonecznika, otręby, jajka i… grzyby. Jej niedobór prowadzi do zmatowienia skóry, wypadania włosów, spadku energii oraz ogólnej odporności. Inne symptomy to: bóle mięśni i stawów, skurcze w nogach, silne bóle głowy.

Ważna szczególnie dla pań, gdyż w dużej mierze odpowiada za wygląd skóry, włosów i paznokci. Reguluje również poziom glukozy we krwi. Dużą zawartość witaminy B7 znaleźć można w żółtkach jaj, ryżu brązowym, wypiekach z pełnego ziarna. Łatwo można się domyślić, że niedobór ma konsekwencje dla organizmu w postaci: przesuszenia skóry, senności i otępienia.

Pirydoksyna

Bierze udział w procesach regeneracyjnych organizmu. Ma więc kluczowe znaczenie w procesie starzenia. Odpowiedni poziom witaminy B6 znacznie go spowalnia. Pirydoksyna zapobiega powstawaniu kamieni w obrębie nerek. Objawy niedoboru? Zbyt mała ilość witaminy B6 w organizmie daje sygnał w formie: stanów zapalnych skóry, osłabienia, nudności, drgawek, a nawet zaburzeń psychicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *